Start-up in de kijker: BiometrIQ

Tijs en Pieter zijn verknocht aan start-ups en technologie. In 2020 begonnen ze aan hun avontuur bij BiometrIQ, een platform waarbij voedingsadvies gekoppeld wordt aan objectieve data, zodat de gebruikers beter in kaart kunnen gebracht worden. Ondertussen zijn er al 180 praktijken klant en zijn ze klaar voor de volgende fase in hun groei. Maak hier kennis met onze nieuwe start-up in de kijker.

Onderbouwd voedingsadvies met data technologie

“Ondanks het feit dat we steeds meer accurate gezondheidsdata hebben, werd deze nog niet gebruikt binnen de wereld van het voedingsadvies. Hier zagen we dan ook een gigantische opportuniteit om gekwalificeerde professionals in staat te stellen betere beslissingen te nemen en sneller resultaten neer te zetten”, zegt Pieter Josson, CEO van BiometrIQ. Samen met voormalig collega Tijs Engelrelst richtten ze samen BiometrIQ op.  

Sinds wanneer zijn jullie gestart?

Wij zijn gestart in September 2020.

Wat heeft jullie gedreven om zelf te gaan ondernemen?

Pieter: “Voorafgaand aan BiometrIQ hebben we beiden ervaring opgedaan in verschillende startups in België en in het buitenland. Dit opende niet alleen onze ogen voor de vele mogelijkheden maar het gaf ons ook de kans om ervaring op te doen en waardevolle vaardigheden aan te leren.”

Tijs: “De eerste corona lockdown in 2020 leek ons een ideaal moment om het heft in eigen handen te nemen.”

De eerste corona lockdown in 2020 leek ons een ideaal moment om het heft in eigen handen te nemen.

Wat is de elevator pitch van BiometrIQ?

BiometrIQ biedt een platform voor diëtisten en orthomoleculaire therapeuten waar ze aan de hand van wetenschappelijk onderbouwde analyses (bv. DNA, metabolische screening, lifestyle screening, enz.) hun klanten beter in kaart kunnen brengen. Op basis van deze inzichten kunnen ze hun voedingsadvies personaliseren, motivatie stimuleren en hun klanten begeleiden richting een gezonde levensstijl.

Hoe is het idee ontstaan van jullie oplossing?

Tijs: “Voorafgaand aan BiometrIQ waren we beiden aan de slag bij Crunch Analytics, een bedrijf gespecialiseerd in advanced analytics & artificiële intelligentie. Hier hebben we persoonlijk ervaren welke cruciale rol data kan spelen bij de optimalisatie van processen en de besluitvorming.”  

Pieter: “Ondanks het feit dat we steeds meer accurate gezondheidsdata hebben, werd deze manier van werken nog niet toegepast binnen de wereld van het voedingsadvies. Hier zagen we dan ook een gigantische opportuniteit om gekwalificeerde professionals, aan de hand van deze nieuwe technologieën, in staat te stellen betere beslissingen te nemen en sneller resultaten neer te zetten.”

Ondanks het feit dat we steeds meer accurate gezondheidsdata hebben, werd deze manier van werken nog niet toegepast binnen de wereld van het voedingsadvies.” 

 

Wat zijn de grootste uitdagingen die jullie als ondernemer hebben ervaren?

Pieter: “Na de lancering van onze metabolische screening vorig jaar zijn we in een groeiversnelling terechtgekomen. Het opschalen van de operaties en het vinden van de nodige getalenteerde medewerkers kan een uitdaging vormen.”

In welk stadium staat jullie start-up nu en wat staat er op lange termijn op het programma?

Tijs: “Over de afgelopen 2 jaar zijn we er in geslaagd om 180 praktijken te overtuigen van de meerwaarde van ons platform. We hebben een sterke basis uitgebouwd in Vlaanderen, en richten momenteel vooral onze pijlen op Nederland.”

Pieter: “We hebben recent een nieuwe financieringsronde gefinaliseerd. De extra middelen willen we enerzijds inzetten om onze groei in Nederland verder te accelereren, al willen we ook buiten de Benelux reeds wat vuurtjes aanwakkeren. Anderzijds zal een deel van de middelen geïnvesteerd worden in productontwikkeling. Zo gaan we sterk inzetten op software gedreven analyses die moeten toelaten om het algemeen prijspunt naar beneden te halen. Verder gaan we ook investeren in een customer facing app, die moet toelaten om nog beter de customer journey in kaart te brengen en vorm te geven.”  

Het opschalen van de operaties en het vinden van de nodige getalenteerde medewerkers kan een uitdaging vormen.”

Welk advies willen jullie graag meegeven aan ondernemers-in-spe?

Tijs: “Zoek zo snel mogelijk marktvalidatie. Start met een minimum viable versie van het product en zoek zo snel mogelijk betalende klanten vooraleer je al te veel gaat investeren in ontwikkeling.”

 

Op welke manier levert BHIC voor jullie concrete toegevoegde waarde?

Pieter: “Over de afgelopen twee jaar hebben we op meerdere momenten in contact gestaan met BHIC en hier zijn telkens interessante zaken uitgekomen. Gaande van intro’s tot nieuwe inzichten die ons in staat hebben gesteld ons business model verder te verfijnen.”

“BHIC gaf ons nieuwe inzichten die ons in staat hebben gesteld ons business model verder te verfijnen.”

 

Naar wie of wat zijn jullie momenteel nog op zoek?

Tijs: “We zijn momenteel op zoek naar twee profielen die een cruciale rol zullen spelen bij de verdere uitbouw van BiometrIQ over de volgende jaren. Allereerst zijn we op zoek naar een senior full stack developer, die potentieel het team nog kan vervoegen als late co-founder. Vervolgens zoeken we ook een ervaren commercieel profiel die als Country Manager NL de verdere ontwikkeling van de Nederlandse markt kan trekken.”

We zijn momenteel op zoek naar twee profielen die een cruciale rol zullen spelen bij de verdere uitbouw van BiometrIQ over de volgende jaren.

 

https://www.bhic.care/en/node/349

Do you want to become an expert in nutrition?

Nutrition is vital for overall health and well-being, impacting everything from energy levels to mood. BiometrIQ is dedicated to helping you understand nutrition, empowering you to make informed choices for a healthier lifestyle. If you want to learn more and transform your health, join us on this journey today!

efewfgewgewg

efewfgewgewg