Data van wearables. DNA-analyses. Glucosesensoren. Wetenschappelijke vragenlijsten. Noem maar op. Er bestaat een schat aan data over je lichaam en gezondheid. Wij brengen al die ruwe data van diverse bronnen samen in één platform, dat het mogelijk maakt mensen op maat te adviseren.’
Pieter Josson, de CEO van de Kortrijkse start-up BiometrIQ, is enthousiast als hij het vertelt. Sinds hij eind 2020 samen met medeoprichter Tijs Engelrelst het dataplatform van BiometrIQ voor het eerst uittestte bij een diëtistenpraktijk, gaat het snel voor het nog piepjonge bedrijf.
Goed twee jaar later zetten ruim 250 diëtisten en orthomoleculaire praktijken in Vlaanderen en Nederland de technologie van BiometrIQ in om cliënten efficiënter te begeleiden. Via samenwerkingen met bedrijven als Energy Lab en Springbok Coaching – die de werknemers van grote bedrijven bijstaan met sport- en voedingsadvies – vindt de software ook zijn weg tot bij werknemers van bedrijven die met corporate wellbeing bezig zijn. Via de partnerschappen zit BiometrIQ onder meer binnen bij ING, PWC en KPMG.
Voor de volgende stap in zijn ontwikkeling rondde de start-up onlangs een externe financieringsronde af bij enkele businessangels. Hoeveel precies werd opgehaald, is niet bekend. ‘Het is een angelronde, dus dat zijn nog niet de grote bedragen’, relativeert Josson. Maar de namen die de ondernemers aan zich wisten te binden, spreken boekdelen. Dit jaar is de ambitie om onze markt uit te breiden naar Duitsland en Scandinavië.
Bij de vroege investeerders zitten bekende technamen als Jeroen De Wit van Teamleader, Joris Van Der Gucht van Silverfin, Arne Vandendriessche van Signpost, Thomas Van Overbeke van Outspot.be en Nicolas Christiaen van Cashforce. Ook de sport- en gezondheidswereld tekent present, met investeringen van onder anderen ex-atleet en huidig BOIC-CEO Cedric Van Branteghem en voormalig Olympisch zeilster Evi Van Acker.
Met dat vers kapitaal wil BiometrIQ de volgende stappen zetten in zijn ontwikkeling. In de eerste plaats betekent dat een uitbreiding van zijn geografische aanwezigheid. ‘Dit jaar is de ambitie onze markt uit te breiden naar Duitsland en Scandinavië’, zegt Engelrelst. ‘In continentaal Europa is er weinig concurrentie voor onze aanpak van het integreren van verschillende datapoints.’
Maar de droom is groter, zeggen de ondernemers er meteen bij. ‘Waar we echt naartoe willen, is een rechtstreekse band met de eindklant’, zegt Josson. ‘Eigenlijk willen we dat eindklanten ons platform breed rechtstreeks gebruiken. Niet om de rol van professionals uit te schakelen. Integendeel, we willen gepersonaliseerde begeleiding door die professionals toegankelijker en gemakkelijker te maken.’ Eigenlijk willen we dat eindklanten ons platform breed rechtstreeks gebruiken. Niet om de rol van professionals uit te schakelen, integendeel.
Josson heeft een verleden bij onder meer Silverfin, en spiegelt BiometrIQ graag aan de aanpak van dat softwarebedrijf, dat de job van accountants makkelijker maakte door ruwe data hapklaar te maken. Het is een vergelijking die ook Silverfin-medeoprichter Van Der Gucht herkent, zegt hij. ‘Bij Silverfin hebben we altijd de nadruk gelegd op het consolideren van data als fundament voor groei en innovatie. Die filosofie van ‘connected data’ zie ik weerspiegeld in de aanpak van BiometrIQ. Het vermogen om diverse technologieën samen te voegen in een coherent platform kan een aanzienlijke meerwaarde bieden in de dagelijkse praktijk.’
Nutrition is vital for overall health and well-being, impacting everything from energy levels to mood. BiometrIQ is dedicated to helping you understand nutrition, empowering you to make informed choices for a healthier lifestyle. If you want to learn more and transform your health, join us on this journey today!
This website was developed with the support of
efewfgewgewg
efewfgewgewg